Federico Biggio
Professore/Professoressa a contratto
Professore/Professoressa a contratto
- Dipartimento di Filosofia e Scienze dell'Educazione
- SSD: M-FIL/05 - filosofia e teoria dei linguaggi
Contatti
Presso
- Department of Philosophy and Education Sciences
- Corso di laurea magistrale in
Comunicazione e Culture dei media
Prodotti della ricerca
Tutti i miei prodotti della ricercaProdotti della ricerca selezionati
Curatele:
Biggio F., Dos Santos V. e Giuliana G. (2020), Meaning-making in extended reality. Senso e virtualità, Roma: Aracne.
Articles:
2021
Figure della pervasività, in Carte Semiotiche Annali.
Between Persuasion and Dissuasion: Narratological Meta-operativity in Augmented Experience Design, in Cinergie – Il cinema e le altre arti. N.19 (2021), edited by Simone Arcagni and Adriano D’Aloia. DOI: https://doi.org/10.6092/issn.2280- 9481/12348.
Semiotica delle distanze negli ambienti virtuali e aumentati, in IMG Journal, issue 03: Remediating distances.
Elusive masks. A semiotic approach of contemporary act of masking [with V. Dos Santos], in M. Leone ed., Lexia 37-38, Volti artificiali - Artificial faces, Rome: Aracne, 129-154.
2020
Guida galattica per astrologi digitali (2020), in Chiais E. (ed.) Semiotica del Natale, NeMoSanctI e CIRCe, 116-129.
Topology of augmented spaces (2020), in Proceedings of the Seminar What Makes An Image / Faire Image, Paris, Feb. 28, 2020.
Glitch. Semantica dell’enunciazione computazionale (2020), in Addis M. C. & Jacoviello S. (eds.) E|C n. 30 (2020): From Language to Semiotic Productions. The enunciation: the image and other semiotic forms, Mimesis, 384-394.
Protocols of immersive web: WebXR APIs and the AR Cloud, in Proceedings of the 3rd International Conference on Web Studies (WS.3 2020), October 15–17, 2020, Hammamet, Tunisia. ACM, New York, NY, USA, 9 pages. https://doi.org/10.1145/ 3423958.3423965.
Augmented consciousness: artificial gazes fifty years after Gene Youngblood’s Expanded Cinema, in NECSUS_European Journal of Media Studies, #intelligence, Jg. 9 (06/07/20), n. 1, 173-192.
Toward a semiotics of augmented reality (2020) in Biggio F., Dos Santos V. e Giuliana G. (2020), Meaning-making in extended reality. Senso e virtualità, I saggi di Lexia, Rome: Aracne.
Guidebook for mirror worlds. Poetics of transparency in augmented reality (2020), in Body, Space and Technology Journal, London: Open Library of Humanities.
2019
La visione ecologica di Ugo Volli per una semiosfera informazionale, in Massimo Leone eds., Il programma scientifico della semiotica, I saggi di Lexia, Rome: Aracne.
Martiri a bassa intensità, in J. Ponzo ed., Lexia 30-31, Martirio – Martyrdom, Rome: Aracne.
2018
Digital Arts and Humanities for Cultural Heritage. Interpretation and enunciation in the digital documentation practices of cultural heritage, DigitCult (3/2018).
From mass-media to transmedia. The digital challenge in journalistic newsrooms, EmergingSeries Journal n. 6 (2018).
Il paradigma dell’augmentation. Interattività immediata e progettazione cooperativa, in D. Morreale (ed.), Transmedia e co–creazione, Rome: Aracne, 125-138.
2017
Il paradigma dell’augmentation. Interattività immediata e progettazione cooperativa, DigitCult (1/2017);
Diffusioni e visioni, Cinergie (pubblicato online il 11 June 2017).
Conferences
3 July 2021, First Conference of the ICLA Research Committee on Literatures/Arts/Media, University of L’Aquila, Empathy and immersiveness: the cognitive value of transparency.
12 June 2021, Seminar at Collegio Einaudi, Augmented Reality e realtà aumentata: tecnologie, immaginari, innovazioni.
26 May 2021, Congress of the Italian Society of Philosophy of Language, Snidare il complotto. La realtà aumentata come tattica di rivelazione.
28 April 2021, Online conference: Racconti paralleli: la (de)legittimazione della scienza fra media, tecnologie e immaginario, Computational language ideologies.
2020
18 December 2020, Tavola rotonda Semiotica del Natale, NeMoSanctI e CIRCe, Guida galattica per astrologi digitali.
9 December 2020, CIRCe, Incontri dottorali 2020, Augmented reality and augmentation.
21 November 2020, Presentazione per Progetto Città di Torino CO3, Realtà aumentata e smart cities: implicazioni, opportunità, valori.
5 November 2020, University of Shanghai, Critical Semiotics Doctoral Seminar, Semiotic ideology of computational media.
23 October 2020, University of Turin, Lecture at the class Interactive Storytelling and Arts, Il documentario interattivo. Traduzioni digitali dell’opera d’arte.
15 October 2020, 3rd International Conference on Web Studies, Protocols of immersive web: WebXR APIs and the AR Cloud.
17 September 2020, CIRCe, Semioboomer, Presentazione del libro Meaning-making in extended reality. Senso e virtualità.
14 May 2020, Meetings on Meaning 2020, with V. Dos Santos, Maschere transumane. Strategie semiotiche per eludere i sistemi di sorveglianza con riconoscimento facciale.
28 February 2020, Université Paris VIII, Journée d'étude internationale Faire Image, Virtual Physicality. Walks toward augmented visions and data scapes.
2016-2019
25 November 2019, University of Siena, XLVII Congress of Italian Association of Semiotics Studies, Animali fantastici e come crearli. Del glitch, dell’errore e dell’inganno computazionale.
2 September 2019, Rome University of Fine Arts, Speculative Edu NeoRural Summer School, Futures creation. An introduction on speculative design.
22 August 2019, Lund University (Sweden), Conference of the International Association of Visual Semiotics, The illusion of non-mediation. Augmented reality for knowledge production.
19 February 2019, University of Turin, Meetings on Meaning 2019, Get out of anonymity. Authentication and identification practices of cyberspace.
29 March 2019, Polytechnic of Turin, International Seminar DAHMUSE Research Group, The Fluid Sculpture Garden, an interactive webdoc for contemporary art.
16 November 2018, University of RomaTre, XXIV International Conference on Visual Studies, This is where we D(are). Augmented reality as a dialogic device between institutions and self-made users.
26 November 2016, University of RomaTre, XXII International Conference on Visual Studies, Augmented Reality and digital creativity. The case of 28 by Komplex and Tino’s Night in Baghdad.
Temi di ricerca
Federico Biggio è dottore di ricerca in Semiotica e Media presso l’Università degli Studi di Torino e l'Université Paris VIII, membro del Centro Interdipartimentale di Ricerca sulla Comunicazione (UniTo) e del Laboratorio Paragraphe (Paris8). È inoltre cultore della materia in M-Fil 05 (Estetica e Filosofia del Linguaggio) e Sps-08 (Sociologia dei Processi Culturali e Comunicativi).
Le sue aree di ricerca riguardano la semiotica delle interfacce e dell'interazione utente-macchina, la semiotica visiva dell'immagine digitale e la socio-semiotica dei sistemi computazionali. Nella sua tesi di dottorato "The Augmented Image. Optical Ideologies of AR ideologies" ha considerato il caso della realtà aumentata e dei media immersivi. Tra le sue pubblicazioni: Protocols of Immersive Web (2020), Figure della pervasività (2021), Augmented Faces (2022).
Attività in agenda